کپی قفل برقی سیزا لاکپشتی محصولی ایتالیایی و ماجرایی دیگر

قسمت دوم (شکایت کاویان از الکتروپیک)
همانطور که وعده داده بودیم این بار به اختلافی دیگر بین دو شرکت بزرگ تولید کننده سیستم های حفاظتی می پردازیم.
حدود ۲ سال پیش شرکت کاویان که شرکتی شناخته شده در زمره تولید کنندگان قفل و دستگیره میباشد پس از کپی از قفل برقی سیزا و تولید آن که محصولی قدیمی در بازار ایران میباشد و فروش آن به صورت گسترده در سطح بازار که با توجه به قیمت پایین تر آن نسبت به قفل برقی سیزا بسیار مورد توجه فروشندگان و مصرف کنندگان هم قرار گرفت با خبر شد که شرکت الکتروپیک که یکی از تولیدکنندگان بنام آیفون های صوتی و تصویری در بازار ایران میباشد محصولی با ظاهر قفل برقی سیزا با نام تجاری یوتاب تولید کرده است و شروع به عرضه آن در سطح کشور نموده است.
این شروع ماجرا بود، از آنجایی که شرکت کاویان تولید این محصول در بازار را به صورت مونوپل مختص به خود میدید، از شرکت الکتروپیک و یکی از فروشندگان این قفل در بازار که لازم به ذکر است این فروشگاه محصولات هر دو شرکت و چند شرکت دیگر را هم میفروخت شکایت کرد. این حرکت شرکت کاویان بدلیل شکایت از یک فروشگاه بی طرف که خود از مشتریان کاویان بود بسیارعجیب و غیرمنطقی بنظرمیرسید.

قفل برقی یوتاب
قفل برقی یوتاب

پس از کش و قوس های فراوان و ارائه مدارک از سوی شرکت الکتروپیک به دادگاه که این محصول قبلا در خارج از ایران تولید شده است (توسط سیزا) و قفل برقی کاویان هم نمونه ای کپی شده از قفل برقی سیزا میباشد و تولید و فروش این محصول نیز با نام تجاری دیگری(یوتاب) انجام پذیرفته است، دلیل شکایت کاویان از شرکت الکتروپیک تا حدودی بی دلیل و از روی زیاده خواهی به نظر می رسید. پس از اعلام رای دادگاه به با توجه به اخبار رسیده شرکت الکتروپیک و فروشگاه ذکر شده هر کدام محکوم به پرداخت ۳ میلیون تومان جریمه به دادگاه شدند و شرکت کاویان عایدی خاصی از پیگیری این شکایت نداشت. ظاهرا شرکت الکتروپیک نیز از اینکه یکی ازفروشندگان قفل برقی یوتاب بی دلیل جریمه شده هزینه پرداخت آن جریمه را نیز تقبل کرد و بلافاصله با اندکی تغییر در ظاهر آن محصول مجددا آن را روانه بازار کرد.

چرا کاویان به جای رقابت شکایت کرد؟

دلایل متفاوتی وجود دارد، اول اینکه قفل برقی یوتاب با کیفیت بسیارمطلوبی برای رقابت با قفل برقی کاویان به بازار رقابتی قدم گذاشت. دوم اینکه شرکت کاویان که خود را بی رقیب میدید و شاهد از دست دادن قسمتی از سهم بازار خود بود بنابراین بجای بالابردن سطح کیفیت محصول خود، ارائه خدمات بهتر، بازاریابی گسترده تر و هزینه برای تبلیغات جامع تر عملا راحت ترین راه انتخاب کرد: شکایت.
معمولا در دنیا وقتی محصولی به صورت انحصاری متعلق به یک تولیدکننده باشد و رقیبی هم نداشته باشد بیشترین ضرر را مصرف کننده میکند، چرا که بازار از حالت رقابتی آن خارج میشود و مصرف کننده مجبور است هر نوع کیفیت و خدمات را از جانب شرکت تولیدکننده بپذیرد. به همین منظور معمولا در دنیا به عنوان مثال برندهایی نظیر کوکاکولا و پپسی ، نایک و آدیداس یا بنز و بی ام و و هزاران برند دیگر که رقیبند، به جای شکایت از یکدیگر دائما در حال سطح ارتقا کیفیت محصولات و خدمات بهتر به مشتریان خود هستند و از همه نظرمانند کیفیت مدیریت، تبلیغات، بازاریابی، بررسی بازار و نیازهای جدید بازار در حال پیشرفت هستند.

مثالی دیگر در کشور خودمان

پس ازسالها تولید آیفون تصویری در ایران و رقابت نسبتا سالم تولیدکنندگانی نظیر شرکتهای تابا، الکتروپیک، سیماران، تکنما و غیره در این عرصه شاهد بهبود قیمتها، کیفیت مطلوبتر، ارائه بهتر خدمات پس از فروش به مشتری، تبلیغات حرفه ای و رو آوردن به نوسازی ساختارهای تولید و بازاریابی به روزتربوده ایم.
پیشرفت اینگونه تولیدات در این صنعت در سالهای اخیر بسیار چشمگیر و محسوس بوده است و مطمئن باشید به زودی تولید کنندگان با رفع تحریمها و ورود ایران به بازارهای جهانی خواهند توانست به واسطه این رقابتها و پیشرفتشان تولیدات خود را در بازار جهانی عرضه کنند و دست به نوآوری هایی هم بزنند. به امید آن روز.

 

در مطلب بعدی به اختلاف دو ‌شرکت دیگر خواهیم پرداخت.

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here