چرا همیشه جنجالی در بازار درب های اتوماتیک ایران برپاست؟

با نگاهی گذرا به بازار داخلی سیستمهای حفاظتی ایران میتوان شاهد مسائلی بود که عجیب ولی متاسفانه واقعی هستند و در حال تکرار.
بهتر است مستقیم سراصل مطلب برویم، همینطور که در سالهای اخیر دیده ایم بین بسیاری از واردکنندگان و تولیدکنندگان سیستمهای حفاظتی درگیری و شکایات بدلیل کپی محصولات یکدیگر بوده است که بعضی از آنها واقعی و بجا بوده و برخی دیگر به ظاهر بسیار پیش پا افتاده و بی دلیل. دراین مقاله به بررسی و ریشه یابی بعضی اتفاقات میپردازیم.
با مثال اول شروع کنیم،

Proteco ایتالیایی در مقابل Proteko چینی

درگذشته نه چندان دور بازار دربهای اتوماتیک تحت تاثیرمحصولی جدید قرار گرفت با نام پروتکو (Proteko) ، پروتکوی اصلی که برندی ایتالیایی است و نماینده انحصاری آن در ایران شرکت سیماران میباشد، جک پروتکوی اصلی با نوشتار انگلیسی “Proteco” سالهاست که در بازار ایران فروش میرود و کیفیت مطلوب آن باعث شده که اعتماد مصرف کنندگان و بسیاری از فروشنده های درب بازکن های اتوماتیک را به خود جلب کند اما با ورود جک Proteko چینی به بازار که تقریبا میتوان گفت کپی محصول اصلی ایتالیایی آن است اتفاقات بدی رخ داد که شرکت سیماران را به واکنش قانونی وا داشت، یکی از اتفاقات بسیار بد سوء استفاده بعضی سودجویان از مردم بود که بدلیل عدم اطلاعات کافی مصرف کنندگان جک پارکینگی چینی را به جای اصلی آن با قیمت جک پارکینگی ایتالیایی که تفاوت زیادی با چینی آن داشت می فروختند و سود هنگفتی نصیب آنها میشد، حتی گاهی شنیده میشد که به مردم گفته میشود این جک اصلی است و آن یکی تقلبی. هرچند پس از مدتی و شکایت شرکت سیماران این جک با نامی دیگر در بازار عرضه شد و همچنان نیز در حال فروش میباشد. حال سوال اینجاست چرا حداقل این محصول از اول با نامی دیگر وارد بازار نشد و تلاشی برای شناخته شدنش نکرد و راحت ترین راه را برای تبلیغات با کپی ظاهر محصول اصلی و عوض کردن حرف انگلیسی “C” با “K” بین همکاران انتخاب کرد؟

 

دراین بین بیشترین گروهی که متحمل ضرر شدند چه کسانی بودند؟

دردرجه اول مردم بودند که به جای خرید محصول اصلی با پرداخت مبلغ آن جکی چینی خریداری کردند و راه برای حقه بازیه بعضی دلالان و فروشندگان باز شد. پس در خیلی ازمواقع خود ما باعث میشویم که برخی سود جویان رو به این حرکت زشت و بگونه ای دزدی بیاورند.

جک پارکینگی Proteco ایتالیایی در مقابل جک Proteko چینی
جک در پارکینگی

گروه بعدی که ضرر کردند درمقطعی شرکت سیماران بود که اعتماد مصرف کنندگان به این محصول از بین رفت و سالها زحمات این شرکت برای تبلیغ و اعتماد سازی بگونه در حال ویران شدن بود، سوم اینکه مطمئنا برای شرکت واردکننده هم وجه درخور توجهی بین همکاران ایجاد نکرد، این برند جک کپی با توجه به بازخورد آن از بازار که جکی نسبتا با کیفیت و ارزانی هم هست مطمئنا اگر دچارآن اشتباه نشده بود میتوانست با تبلیغات و بازاریابی حرفه ای و قیمت مناسبش سهم بیشتری از بازار را بدست بیاورد امروزه باید باور کرد اگر برای مثال شما برای خرید یک گوشی موبایل اپل به بازار بروید و بعدا متوجه شوید که مدل کپی چینی آن را به جای اصلی و با قیمتی بالا خریداری کرده اید واقعا از خریدتان و رودستی که خورده اید سرخورده خواهید شد، آیا دیگر از کار با آن لذت میبرید؟ حتی اگر کیفیت کپی از اصلی آن بهترهم باشد اما تغییری در نظر شما ایجاد نخواهد شد.

بازی برنده-برنده بهتر است

در واقع بهتراست برای جلوگیری از سود جویی برخی از فروشندگان و احترام هر چه بیشتر به مشتری به این دلیل که خود ما هم خریداری برای محصولات مورد نیازدیگرمان هستیم این فرهنگ را جا بیاندازیم که احترام به مصرف کنندگان دقیقا احترام به خودمان است، و این فرهنگ باعث میشود که دیگر واردکنندگان محصولات غذایی وآرایشی وغیره هم به مرور مجبوربه رعایت فرهنگ شوند.
لازم به ذکر است بطورقطع هدف شرکت وارد کننده جک پارکینگی چینی ورود به بازار با محصولی ازقبل شناخته شده و قیمت مناسبتر بوده است اما پشت پرده این هدف خوب یک بازی برنده-برنده نبود و هر سه گروه واردکننده محصول چینی ، واردکننده محصول ایتالیایی و مصرف کننده ضرر کردند.

در مطلب بعدی به نمونه ای دیگر از این اختلافات در بازار جک پارکینگی اشاره خواهیم کرد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments