جک پارکینگی وی تو (V2) کالیپسو

بحث درب اتوماتیک و یا جک پارکینگی در سیستمهای حفاظتی در بازار ایران همواره در تلاطم بوده و برندهای داخلی و خارجی سعی نموده اند سهمی در بازار داشته و یا سهم خود را در این بازار افزایش دهند.
اما در این میان نام برند V2 با مدل کالیپسو چند سالی است که نظر بسیاری را به خود جلب کرده.کالیپسو در ابتدا ورود به بازار ایران چالش بزرگی داشت و آن هم جنگ کسب سهم از غولهایی بود که با واردات آزاد آن دوره جای خود را در بازار مستحکم کرده بودند . پروتکو لیدر و زومر تویست ۲۰۰ محبوب با اختلاف زیادی بازار را از آن خود کرده بودند و از سوی دیگر جکهای پارکینگی مثل بی اف تی فوبوس و لایف و همچنین مدلهایی از فادنی و فک نیز بازار پر رونق و تشنه دهه هشتاد ایران را تغذیه می کردند. شاید وارد کنندگان برند وی تو باور نمی کردند که بتوانند پس از یک دهه به عنوان پرفروشترین برند ایران شناخته شوند.

جک وی تو کالیپسو

دلایل متعددی را میتوان دلیل این موفقیت دانست که شاید اگر یکی از آنها نبود جک وی تو کالیپسو به این موفقیت نمی رسید در ادامه به این عوامل اشاره می کنیم:
قیمت مناسب : بله قیمت مناسب یک معیار اساسی در هر محصول است ، اینکه یک محصول بتواند با یک کیفیت تقریبا یکسان قیمت مناسبی داشته باشد ، یک برتری ویژه است که V2 CALYPSO آن را به دست آورده.
دوام در بازار:

دوام در بازر جک برقی

بسیاری از برندهای موفق در همین جک پارکینگی بازار خود را دو دستی به دیگر رقیبان واگذار کرده اند ، نمونه بارز آن تویست ۲۰۰ زومر است که زمانی بیش از نیمی از بازار را در اختیار داشت و اکنون جز خاطره چیز زیادی از این مدل باقی نمانده است. وی تو از ابتدای ورود خواسته یا ناخواسته در بازار خوب دوام آورد . مخصوصا بین سالهای ۹۰ تا ۹۳ نشان داد که در آن شرایط اقتصادی می تواند خود را بادوام در بازار نگه دارد.
شرایط اقتصادی :

چالش اقتصادی

شاید شرایط اقتصادی سخت ابتدای دهه نود بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ را دچار تحول کرد. بیشتر شرکتهای وارد کننده در واردات محصولات خود دچار مشکل سختی شدند که در این مبحث نمی گنجد اما این زمان برای V2 سکوی پرتابی بود و وارده کننده محصولات وی تو توانست با سیاستهای صحیح ،افزایش قیمتی کمتری نسبت به رقبا داشته باشد.
متفاوت بودن:

نمونه جک پارکینگی

لیدر ۴ پروتکو ، یوروماتیک ، موو و بسیاری دیگر از جکهای درب اتوماتیک ظاهر کلیشه ای داشتند که فروشنده و مصرف کننده تفاوت خاصی بین این مدلها در نگاه اولیه نمی دید ، حتی مدل موو برند وی تو با قیمت مناسبتر از کالیپسو ، تنها به همین دلیل که ظاهر متفاوتی نداشت فروش خیلی موفقی را تجربه نکرد. جک درب کالیپسو ظاهر متفاوتی دارد ، حال ممکن است خیلی ها این ظاهر را بپسندند و خیلی های دیگر آن را نپسندند ، پس در هر صورت در مورد این جک درب نظری دارند.
تابلو فرمان پر قدرت :

تابلو فرمان وی تو کالیپسو

بلا شک با ورود مدار فرمان جک پارکینگی وی تو تحولی در تابلو فرمان و نوع برنامه دهی در درب اتوماتیک شکل گرفت به نحوی که نصابهای این رشته ابتدا در مقابل این حجم آیتم موضع گرفتند که با گذشت زمان و آشنایی بیشتر به امکانات این مدار فرمان ، همین نصابها و فروشندها جذب آن شدند. قبل از جک وی تو کالیپسو ، تابلو فرمانهای بسیار ابتدایی وجود داشت که حتی زمان دوم و یا زماندهی به تایم اتوماتیک بسته شدن نداشت که در مدار فرمان وی تو به صورت نیم ثانیه تعریف شده است. این مورد نیز یکی از موثر ترین موردها در استقبال از این جک اتوماتیک شد.

چالشهای جک پارکینگی کالیپسو
بعد از آنکه در اتوماتیک V2 CALYPSO توانست محبوبیت خاصی پیدا کند و عنوان پرفروشترین محصول درب اتوماتیک را از آن خود کند با چالشهای مواجه شد که حتی در مواردی مجبور شد تغییراتی در محصول و نوع پخش خودش ایجاد کند.
پس از موضوعات اقتصادی پیش امده در ابتدای دهه نود ، برندهای ایرانی توانستند جانی بگیرند و در این عرصه وارد شوند و تقریبا تمام کمپانی های سازنده آیفون تصویری ایرانی پا به بازار تشنه درب اتوماتیک گذاشتند ، حال این سازندگان نوپا رقیب برندهای معتبر اروپایی شدند و با گذشت زمان و کسب تجربه ، کمپانی های ایرانی توانستند جلب اعتماد بیشتری کنند. کالیپسو در برای برتر ماندن در بازار باز هم کاهش قیمت داد به گونه ای که با گرانقیمت ترین جک پارکینگی ایرانی که فاز سیماران است حدود ۱۵۰ هزار تومان اختلاف دارد(در سال ۹۴) این کاهش قیمت باعث شد وی تو کالیپسو همچنان در بازار باقی مانده و افت آنچنانی در فروش این جک پیش نیاید.
اما چالش اساسی وی تو زمانی پیش آمد که با مشکلی که گریبان پروتکو لیدر ۴ را گرفت مواجه شد و آن هم کپی کاملا مشابه این جک درب اتوماتیک توسط سازندگان داخلی بود که با نام کالیپسو نیز روانه بازار شد. این مورد ضربه بزرگی بر پیکره وی تو کالیپسو وارد کرد به طوری که ترس از خرید جنس غیر اصلی بجای جنس اصلی ممکن بود مشتری را به خرید یک محصول دیگر سوق دهد. نمونه ایرانی ساخته شده جک کاملا خوبی بود و از لحاظ کارایی و اطمینان نیز عالی بود ، اما مشکل اصلی این بود که بازار دراز مدت را طلب نکرد و هم باعث شد خودش نتواند دوام بیاورد و هم نسبت به وی تو کالیپسو اصلی بدبینی ایجاد شود.
شاید اگراز ابتدا کمپانی سازنده جک مشابه کالیپسو با وارد کننده کالیپسو اصلی هماهنگ و مصالحه می نمود اکنون یک نمونه موفق دیگری مثل سیستم پروتکو ایتالیا و فراز سیماران داشتیم که متاسفانه این اتفاق هرگز پیش نیامد.
کمپانی وی تو برای رفع این مشکل شروع به تغییراتی کرد که بتواند خودش را نسبت به نمونه غیر اصلی متفاوت سازد که از جمله اقداماتش به تغییر رنگ پوسته و همپنین تغییر رنگ جعبه جک در اتوماتیک و قرار دادن کارت گارانتی با قابلیت فعالسازی درون جعبه و پلمپ کردن درب جعبه اشاره کرد. این اقدامات را می توان موقتی مفید دانست ولی چون قالب در ایران ساخته شده است پس تغییر رنگ یک پوسته زمان زیادی نمی برد و نمونه کاملا مشابه نیز هم انون در بازار موجود است.
اما خبر خوشحال کننده برای وی تو کالیپسو اصل این است که این اولین بار نیست که بازار ایران با چنین مواردی دچار می شود ، معمولا پس از مدتی هم فروشندگان و هم مصرف کنندگان کالای اصلی را می شناسند و همواره به طرف کالای اصلی می روند، حتی اگر نمونه مشابه عالی باشد!

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here